Taylor Swift fan-sitedaily blog

“Reputation“ album REVIEW

Publikované 18.11.2017 v 12:28 v kategórii From me, prečítané: 55x

Presne pred ôsmymi dňami (10.11.2017) vyšlo dlho očakávané 6. album od našej Taylor Swift. Týmto albumom Tay prelomila tradíciu vydávania albumov každé 2 roky.

V USA sa albumu predalo viac ako 1,05 milióna kópií počas prvých štyroch dní, čím sa stalo najviac predávaným albumom roku 2017 a zároveň presiahlo rekord aj vo Veľkej Británii. Album je produkovanéJackom Antonoffom,Max Martinom,Shellbackom a samotnou Taylor, ktorá si sama písala texty. Na albume sa nachádza aj jeden duet sEdom Sheeranom a americkým raperomFuture, ktorí sa objavili v piesni "End Game".

Reputation ako už z názvu vyplýva je o pokazenej reputácii Taylor médiami a týmto albumom sa ju snaží napraviť a vyjasniť veci na pravú mieru a zároveň je album aj o jej osobnom živote za posledné 3 roky. Taylor sa od albumu 1989 posunula opäť iným smerom a nezostala pri klasických beatoch z 80´rokov. Na novom albume už nenájdete žiadne piesne o zlomenom srdci hoci za uplynulé roky prešla aj neľahkými rozchodmi. Tay sa snažila podať fanúšikom „nové ja“, ktoré sa neohliada na minulosť a zároveň podáva obraz o tom, čo robila keď bola preč z očí verejností. Album je viac elektronické no zároveň je to taká jednoduchšia produkcia ako pri 1989. TayTay sme po prvý raz počuli v pesničkách aj rapovať čím sa album odlišuje od predošlých.

Poďme ku samotným piesňam:

1. ... Ready For It – Zo začiatku na mňa pôsobí táto pieseň celkom „násilne“, čo je asi spôsobené tými drsnými beatmi na začiatku. Pieseň sa po chvíľke rozbehne a po prvýkrát počujeme Taylor rapovať. Napodiv mi to k Tay sedelo a na pesničku som si zvykla. Z pesničky sa mi najviac páči refrén ...“ In the middle of the night, in my dreams...“, ktorý mi pripomína tak trochu Wildest Dreams z predchádzajúceho albumu 1989. No tak akosi som ešte čakala na refrén, na ten strop ktorý neprišiel. :D Trošku ma sklamalo, že sa pieseň stala singlom, príde mi to na odštartovanie albumu perfektné no radím to skôr ku tým slabším pesničkám z albumu. Chápem zasa, že ľuďom chcela týmto ukázať niečo nové a zaujať ďalší okruh ľudí, ktorí ju možno nepočúvali. Možno aj vás práve zaujala alebo zaskočila s RFI. Inak Tay túto pieseň napísala ešte v decembri 2016.
  2. End Game (Ft. Ed Sheeran & Future) – Táto pieseň sa mi zapáčila asi až na také 3-4 vypočutie. Tay má na albume ďalší duet od éry Red, ktorý bol tiež btw. s Edom. Milujem časť „Reputation precedes me, they told you I'm crazy
    I swear I don't love the drama, it loves me“. Táto pieseň dokonale reprezentuje album a dokonca sa pošuškáva, že by to mohol byť ďalší singel. Taylor v tejto piesni zasa rapuje no od RFI som si na to zvykla a pri tejto pesničke sa mi to tiež zapáčilo. Pri jej počúvaní mám pocit, že sa na ňu namotávam stále viac a viac!

3. I Did Something Bad – táto pieseň je opäť troška temnejšia a znovu vypovedá o reputácii. Páči sa mi, ako to rozbalila v refréne a mám taký pocit, že všetky piesne v ktorých hovorí o reputácii sú také troška tvrdšie proste „násilnejšie“ ako som to nazvala predtým. Alebo mám len ja ten pocit? Taylor túto pieseň pôvodne napísala na klavíry a malo to byť niečo pomalé a vôbec nemala znieť tak ako znie teraz. Pieseň vznikla snom, ktorý sa Tay sníval a v hlave mala po prebudení taký otravný zvuk a hneď vedela, že toto musí byť v tej pesničke.

4. Don't Blame Me – na albume jednoznačne milujem, že každý skladba je iná a vždy pri počúvaní mám pocit, že snáď ani nepočúvam to isté album. To isté platí aj pri tejto pesničke. Jej zaľúbený podtón a temnejší zvuk dodávajú pesničke iný rozmer. Pochvaľujem si ten refrén, kde bol dopridaný aj chórový spev a pieseň tak nadobudla úplne iný rozmer.

5. Delicate – je to pieseň o novej láske, kde vznikajú obavy z doterajšej reputácie. Zo začiatku mi to pripomína takú tú „klasickú“ Taylor, na ktorú sme boli zvyknutý v predošlej tvorbe no pieseň sa líši tým, že je do nej pridanej viac elektroniky. Tay v piesni spieva This ain't for the best...My reputation's never been worse, so...You must like me for me…“ Tento song mi celkovo príde taký chillový, má chytľavý refrén a celkovo je to jedna z mojich najobľúbenejších piesní na albume.

6. Look What You Made Me Do - úvodný singel z nového albumu. Ako štart to bol dobrý. Mám pocit, že Taylor určite chcela napovedať piesňou o aké album pôjde, no taktiež chcela odpovedať na premlčané spory medzi Kaynem a Kim. Som rada, že Taylor na to išla takto priamo, bol to určite zaujímavý marketingový ťah a zároveň to upútalo pozornosť na jej novú tvorbu. Čo sa týka samotnej piesne tak sa mi od prvého počutia veľmi páčila. Produkcia bola už od začiatku jednoduchšia, ale bolo to chytľavé. LWYMMD refrén mi prišiel ako taký večerný barový song, hlavne kvôli refrénu, ktorý sa opakoval a mal taký elektronický temnejší nádych. Inak je to jedna z mojich favoritov albumu.

7.      So It Goes... – táto pieseň mi príde ako tá časť, kde Taylor zahadzuje svoje staré ja a transformuje sa do nového. Je to zároveň taký prechod ak ste si všimli, že tie bodky sú teraz na konci a pri RFI boli na začiatku.

8. Gorgeous – je krásna pesnička o mužovi, ktorí sa Taylor páčil a prejavovala ku nemu náklonnosť. Samozrejme každému dôjde o kom asi môže byť. :D Inak Tay na jednej SS potvrdila, že všetky zaľúbené pesničky z albumu sú o jednej a tej istej osobe. Je to rytmická pesnička pri ktorej sa môžete dosýtosti vyblázniť. Milujem refrén, ktorý je nesmierne chytľavý a od prvého vypočutia som si pesničku pustila asi tak 100x.

9. Getaway Car – GC je v preklade také únikové vozidlo, ktoré sa používa v súvislosti napr. pri vylúpení banky a je určené na rýchli únik. Taylor opisuje bolesť, ktorú jej vzťah spôsoboval prostredníctvom tohto auta a zároveň v piesni odkazuje aj na svoju reputáciu a to konkrétne na to, že si dlhodobo nedokáže udržať chlapa. Tento song je jeden z mojich obľúbených z albumu je to proste taká klasická popovka, ktorá na albume nesmie chýbať.

10. King of My Heart – v tejto pesničke je v refréne opäť naplno využitá elektronika čo mi celkom nesadlo no zvykla som si po pár vypočutiach. Je to taká pohodová pesnička, ktorá patrí do kategórie zaľúbených na albume. Páči sa mi, že s týmto albumom prišli samé zaľúbené piesne a tak album nadobúda iných rozmerov čo sa týka jej tvorby doposiaľ.

11. Dancing With Our Hands Tied – konečne sme sa dostali ku mojej najobľúbenejšej pesničke z albumu. DWOHT je totálne chytľavá, tanečná vecička, ktorá dostane určite každého. Zo začiatku mi pesnička pripomína 1989 no neskôr to prechádza do terajšieho popu a refrén je taký hravý a tanečný, že vás pri pesničke okamžite naddvihne zo stoličky. Táto pesnička sa musí jednoducho raz stať singlom. :D

12. Dress – dalo by sa povedať, že je to pieseň s jemne sexuálnym podtónom no Taylor vie, kde má pri písaní udržať hranicu. Je to rozhodne dobrá namotávka a patrí tiež medzi moje obľúbené a kto nepočul tak rozhodne odporúčam.

13. This Is Why We Can't Have Nice Things – pesnička venovaná jej „nepodareným“ kamarátom. Tay v piesni nadväzuje na obdobie, kedy sa stiahla do útlmu pred médiami a veľa jej slávnych priateľov jej podrazilo nohy. Je to pieseň dosť odlišná od predchádzajúcich a samotná Taylor hovorí, že chcela aby to znelo ako hádanie detí, nakoľko jej celá táto situácia prišla absurdná a správanie celebritiek jej prišlo ako správanie malých detí.

14. Call It What You Want – určite sa so mnou asi nikto nebude hádať ak poviem, že je to rozhodne tá najkrajšia zaľúbená pesnička na albume. Hneď ako vyšla som si povedala, dobre tak to album bude pecka. Páči sa mi, že Taylor znovu naráža na reputáciu no pri tejto pesničke hovorí, že keď sa zaľúbila jej život pohltili nové priority a médiami sa už nezaoberala.

15. New Year's Day – Taylor v poslednej skladbe z albumu využíva posledný deň v roku ako metaforu na pripomenutie si dobrého a zlého obdobia. V jej prípade nový rok znamená spomienky, ktorých sa bude držať a učiť sa z nich. Som rada, že táto pieseň je taká jednoduchá, to mi proste na albume chýbalo. Je to taká čerešnička na torte. Jednoduchá, pomalá, emočná pesnička. Nehovorím, že predošlé neboli ale to čaro klavíra a gitary v pozadí je neopísateľné.

Ktorá pieseň z nového albumu sa najviac páči vám?

K